Rekrutteringsarbeidet i staten skal ha en bred og inkluderende tilnærming. Statlige virksomheter skal søke etter kvalifiserte medarbeidere blant all tilgjengelig kompetanse i samfunnet. Her kan NAV-tilbud til statlige virksomheter spille en viktig rolle.
Mange arbeidssøkere opplever at den nedsatte funksjonsevnen, eller hull i CV-en blir en så dominerende faktor i andre menneskers opplevelse av dem, at de reelle kvalifikasjonene deres ikke blir ordentlig oppfattet, eller vurdert. Også her kan NAV-tilbud være en stor hjelp i inkluderingsarbeidet til statlige virksomheter.
Samarbeidsarena
Rekrutteringsnettverket er en samarbeidsarena som gir faglig påfyll og muligheter for kunnskaps- og erfaringsdeling med sentrale innledere som sitter på nødvendig kunnskap for å få til gode rekrutteringsprosesser. Sentrale og gjennomgående tema på samlingene er:
- Rekrutteringsprosessen; Hvordan bedre virksomhetens evne til rekruttering og inkludering av kvalifiserte arbeidssøkere med nedsatt funksjonsevne eller hull i CVen.
- Mangfoldserklæringen; Hvordan praktisere kravet om mangfold i forbindelse med stillingsutlysning i statlig sektor? Viktige stikkord er kvalifikasjonsprinsippet og positiv særbehandling.
17 virksomheter deltar i nettverket og flere er velkommen.
Workshop
For å sikre partsrepresentasjon ønsker vi å ha ledere som rekrutterer og ansatterepresentanter/ tillitsvalgte. Vi samles to ganger i året til workshop med innledninger. Vi samarbeider nå med Direktoratet for forvaltning og økonomistyring for å sikre et best mulig faglig opplegg.
Kontaktperson er arbeidslivscoach Harald Simonsen (mobil 99 53 07 27)