Er du en flink sjef som kommuniserer godt med dine ansatte? Eller har du ting å lære? Dette er et tema som tydeligvis engasjerer.
Presentasjonene fra samlingen finner du her
Nettverksmøtet i regi av NAV Årstad ble avholdt i C. Sundts gate mandag 23. april. Den halvårlige samlingen er svært populær og påmeldingen var fulltegnet, noe som sikkert gledet arrangør og markedskoordinator Sissel Myklebust Eikanger, IA-rådgiver Freddy Henden og resten av vertskapet.
Temaet for dagen var følgende:
- Hva kreves av ledere under ulike forhold?
- Hvordan kommuniserer vi på arbeidsplassen?
Et knippe fagpersoner med lang ekspertise på området var invitert.
Her er noen av tipsene de ga:
Harald Engesæth fra Administrativt Forskningsfond (AFF) ved NHH:
- Gi dine ansatte utfordrende arbeidsoppgaver.
- Skap rom for de ansatte til å klare jobben.
- Gi støtte når det er behov for det.
- Gi anerkjennelse og ros.
- Vær ikke redd for å ta vanskelige beslutninger.
Morten Birkeland fra Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI):
- Sakskonflikter på jobb er ikke nødvendigvis negativt, men kan bidra til læring, utvikling, fremdrift og kreativitet.
- Personkonflikter kan være ødeleggende og skape mistrivsel, dårlig produktivitet og arbeidsklima, helseplager, sykefravær og turnover.
- Ikke vær redd for konflikter, men håndter dem på riktig og rettferdig måte
- Konfliktskalering kan være konsekvens av mangelfull eller dårlig kommunikasjon
- God kommunikasjon gir gode ledere
Bente Daazenko, daglig leder BIR Privat AS:
- Når du skal utføre endringer, sørg for en god og detaljert plan
- Ha en saklig og solid endringsgrunn
- Sikre både informasjonsflyt og involvering på alle plan, også utenfor selskapet
- Ikke la usikkerhetsperioden være for lang
Johan-Lorentz Wigand, Omstillingsenhenten i Forsvaret:
- Vis handlekraft. Det er bedre å ta en feil beslutning enn å lide av beslutningsvegring
- Det er leders ansvar å ta tak i den utfordrende samtalen. Den trenger ikke være så vanskelig som du tror
- Ikke vær redd for å vise og beskrive følelser. Du kommer lenger med det enn raseri og refs
- Verdi, tillit og rettferdighet er tre nøkkelord når det gjelder all lederfilosofi
- Du er din egen største kritiker. Ikke vær redd for å ta imot ros og anerkjennelse
- Du som er sjef er viktig for at dine ansatte skal lykkes
Av Eivind A. Pettersen