Hvordan kan dialogmøtene bli bedre?

03.06.2019
Gode rutiner og god kvalitet på sykefraværsoppfølgingen kan redusere fraværet.
Digital%20sykmelding%20ill%202
I sykefraværsoppfølgingen går det mye tid til dialogmøter, både for arbeidsgivere, leger og NAV. Da er det viktig at vi holder de rette møtene, og at møtene vi holder blir best mulig. Digitaliseringen gir oss nye muligheter til akkurat det: Når sykefraværet har vart i 16 uker, sender vi et spørsmål både til den som er sykmeldt og arbeidsgiveren: Har du behov for et møte med NAV? Svarer man nei, må man gi en begrunnelse. Er svaret ja, er begrunnelsen valgfri.

Deretter vurderer veilederen ved NAV-kontoret om det skal holdes dialogmøte eller ikke. I vurderingen bruker NAV-veilederen både oppfølgingsplanen, annen informasjon om sykefraværet og nå også svarene. Derfor er det viktig at begrunnelsen gir et godt bilde av situasjonen.

Ønsker dere ikke dialogmøte, er det viktig at veilederen får vite hvordan dere løser utfordringene på andre måter. Ønsker dere møte, er det lurt å benytte anledningen til å sette veilederen på sporet av hvordan møtet kan forberedes best mulig.    
 
Husk derfor å:
  • lage en god oppfølgingsplan sammen med den som er sykmeldt
  • dele oppfølgingsplanen med NAV
  • gi en god begrunnelse i vurderingen av behovet for dialogmøte
Les om formålet med dialogmøte


 
Til nyheitsarkivet

Sjå eit gratis IA-Webinar

Siste nyheiter
asheimNytt IA-verktøy: Arbeidsmiljøportalen
07.12.2020
colourbox43646974Råd for en bedre hjemmekontorhverdag
12.11.2020
syk mann illHvordan følge opp sykmeldte?
10.11.2020
logo_nav
Kurs og aktivitetar

Meld deg på nyheitsbrevet

Sjå eit gratis IA-Webinar

Siste nyheiter
asheimNytt IA-verktøy: Arbeidsmiljøportalen
07.12.2020
colourbox43646974Råd for en bedre hjemmekontorhverdag
12.11.2020
syk mann illHvordan følge opp sykmeldte?
10.11.2020
logo_nav
Kurs og aktivitetar

Meld deg på nyheitsbrevet