"Motivasjon er drivkraften bak innsats. De fleste ledere ser betydningen av motiverte medarbeidere, som drar i riktig retning. Mange ledere ødelegger likevel motivasjonen til medarbeidere gjennom dårlig, men velment ledelse. Alle ledere som mener de jobber i en «kunnskapsorganisasjon», bør satse på såkalt indre og prososial motivasjon."
Dette skriver professor Linda Lai ved institutt for ledelse og organisasjon ved BI Handelshøyskolen BI i en artikkel.
Eksempler på demotiverende ledelse i følge Lai er:
- Lave forventninger og mistillit.
- Kontroll, overvåkning og detaljstyring.
- Måletyranni: For mange, for hyppige, for urealistiske eller lite meningsfylte mål.
- Dominans og ordrer fremfor inspirasjon og formidling av mening.
- Oppmuntring til rivalisering og konkurranser fremfor samarbeid og deling.
- Selvopptatthet: Lederen setter seg selv i sentrum og er mer opptatt av å «være» leder enn av å gjøre en god jobb.
Les hele artikkelen her