Trykk her for digital søknad
Det gjelder i første omgang lønnstilskudd, tilskudd til mentor og inkluderingstilskudd. Det er også laget videosnutter som tar deg steg for steg gjennom søkeprosessen.
– Under lanseringen av inkluderingsdugnaden lovet jeg bedre inkluderingstjenester til arbeidsgivere. Arbeidsgivere har oppgitt digitalisering av søknader som det viktigste å få på plass for bedre samhandling med NAV. Det måtte vi ta på alvor, sier Sigrun Vågeng, Arbeids- og velferdsdirektør i NAV.– Derfor er det gledelig at vi nå kan annonsere at de tre første digitale søknadene ligger klare i Altinn. Og utover i 2019 vil det komme flere, fortsetter hun.
De digitale søknadene har bedre støtte til utfyllingen i form av hjelpetekster og lenker til regelverk og satser. Søknad om lønnstilskudd har også en smart beregningskalkulator. Arbeidsgiver finner søknadene ved å logge seg på Altinn, slik mange arbeidsgivere allerede har gjort i sin sykefraværsoppfølging. Når arbeidsgiver trykker “send søknad” blir denne automatisk rutet til riktig NAV-kontor.
Arbeidsgivere kan nå vinke farvel til tungvinne papirsøknader som skulle printes og postes. Alt i alt har det blitt enklere å søke om tiltak fra NAV, noe som gjør det lettere for arbeidsgivere å inkludere de som står utenfor arbeidslivet.